Most egy olyan kérdéssel szeretnék foglalkozni, ami ugyan keveseket érint, de ami a hozzá értők szerint a korrupció, és a fenntartható fejlődés visszafordításának olyan példátlan megnyilvánulása, amit kevés országban engedhetnek meg maguknak, de itt mégis sikerült. Nesze neked zöld gyűrű, fulladjanak meg a Budapestiek és fulladjon bele saját magába Törökbálint!
A téma pedig a rövid kis bevezető után: lakótelep épül Törökbálint gyöngyszemére, Tükörhegyre.
Aki ügyesen számol, megállapíthatja, hogy egy akkora területre, ahol most kb. 150 telek van családi házakkal, egy azzal megegyező területre 1240 lakás fog épülni olyan tömegformálású 4 emeletes épületekkel, hogy még véletlenül se maradjon panorámája és élettere azoknak a telektulajdonosoknak, akik abban a tudatban vették pont itt drága telkeiket, ebben a gondosan ápolt és rendezett kertvárosi övezetben, hogy akár életük végéig itt lakjanak ők és leszármazottaik, mert itt nem lehet disznóól és autóbontó műhely a szomszéd telken.
De a panoráma a legkevesebb ebben a történetben, mindjárt meg fogjátok látni.
Beszúrnék pár idézetet, amiket eddig leltem a témával kapcsolatban. Bájosak, akár ez a projekt.
"A rákos sejt az egyetlen olyan organizmus, amely dacol a fenntartható fejlődés elvével, és addig növekszik, amíg bele nem pusztul. De lehet, hogy felfedeztünk még egy ilyen organizmust?"
"egy lakótelep tükörhegyen? normálisak ezek? 1240 lakás? az 2500 autó, minimum 1000 gyerek. hova teszi őket törökbálint? neked meg nem lehetett beépíteni csak a telek 20%-át, az utca másik felén pedig épülhet a tükörpanel. bájos..."
"1240 lakás és 806 teremgarázs hely 544 felszíni parkoló Törökbálint Tükörhegyén? Egy szörnyűséges lakótelep a fáról is lógó autókkal??? Ja persze fa nem lesz annak nem marad hely...."
Ezen a képen nem látszik, de a többi képen majd jól láthatjátok, hogy itt tulajdonképpen egy gödörről van szó. Ezen a területen árvizes időszakok alkalmával rendszeresen víz alá kerül a terület. Miért is? Azért, mert bár iskolám, az Ybl gondosan megtervezte a közút- és csatornahálózatot, de mikor rájöttek, hogy itt egyáltalán nem a tervek alapján folynak a kivitelezések és a csatorna fele elmaradt és az alsó út sem épült meg, kiszálltak ebből a projektből, hiszen ember nem adja a nevét egy ilyen munkához, nemhogy egy magára valamit is adó építész és pedagógus. A csatorna hálózat gyakorlatilag a domb alsó harmadában kezdődik, emiatt esőzések alkalmával folyók hömpölyögnek az utcákon és a telkeken és végig a raktárvárosi úton. Ügyes, nem? Az meg hogy az alsó út nem épült meg, csak a középső és a felső, nem tud mást eredményezni, mint hogy a több ezer autó a középső úton fog közlekedni. Egy olyan úton, amit kertvárosi övezethez méreteztek és kiviteleztek. Már most tiszta szakadék az egész. A csatornázási gondok miatt gödrökkel és lyukakkal tarkítottak, mert értelemszerűen a víz ott folyik, ahol utat talál, és ha az aszfalt alatt talál, akkor ott folyik. Vajon az építkezés dömpereit és betonkeverőit meddig bírja majd?
Félelmetes, hogy mit ki lehet hozni számítógéppel ebből a területből. A kör alakú rész mindössze akkora, hogy ha kicsit jobban megrúgsz egy labdát, elrepül egyik végéből a másikba.
A kertvárosiaknak kötelező volt a 7 méter előkert, 100 nm-enként fa ültetése, 80%-os zöldterületi mutató, és szigorúan magastető építése. Tisztán látszik, hogy itt, egy aszfalt útnyira a kertvárosiaktól már nem az.
Ez volt eddig a zöld gyűrű egyik része, hogy a Budapestiek ne fulladjanak meg, és ahol eddig kötelező volt 100 nm-enként egy fa elültetése. Úgy látom, volt az a pénz, ami miatt már nem kötelező. Nem hinném, hogy ez egy intenzív zöld tető itt a képen, mert nem éppen másfél méteresnek néz ki, ahova fákat lehet ültetni. Egyébként sem hiszem, hogy létezik olyan beruházás, amelynek megérné körülményes, macerás és utólagos garanciális problémákat okozó zöld tetőket kiépíteni. Marad az aszfalt és a beton.
Vajon van 1240 olyan család, aki vidékre vágyna, olyan helyre, ahol nincs tömegközlekedés, mindösszesen 40-55 nm-es lakásokba több tíz millió Forintért és még parkolóhely is csak 1 jut lakásonként. Csak az egyik felnőtt jár majd dolgozni vagy egymást furikázzák? Mindenképpen korábban kell majd kelni így is úgy is 1-2 órával, mert a DEPO feletti új körforgalmat sikerült úgy kiépíteni, hogy a nagy forgalmú Raktárvárosi úton keresztül haladóknak szinte egyenes útja van, így gyakorlatilag lassítás nélkül hajtanak rajta keresztül, míg a Tükörhegy felől érkezők 5 perc várakozás után behajtanak, lesz, ami lesz, és még rájuk is dudálnak.
Vajon mit szól majd párezer lakó, mikor 1-2 órát állnak tömött sorokban telepöfögve ezt az 1-2 km hosszú tükörhegyi útszakaszt, hogy bejussanak a körforgalomba reggelente, mikor dolgozni mennek?