d e ! s i g n

hnadesignstudio's professional blog

works

Ha valaki olvassa közületek a dekoodert, ismerős lehet számára a most bemutatásra kerülő kabala. Annak idején a kabalapályázatra érkezett be hozzánk a terv és hogy a döntőbe jutott 3 versenyző méltó küzdelemben vehessen részt, ezért én a győztes horgolt manó mellé elkészítettem a "csomózottlábú" és a "sün vagy micsoda" nevű versenyzőinket is.  A versenyt végül az amigurumi manó, dekoody nyerte meg a mamakka színeiben, de ne féljetek, a másik két kabala sem öltött testet hiába. Remekül hasznosítottam őket az otthonomban. Aki jövő hétfőig kitalálja, mire használjuk itthon, az választhat a 2 nem nyertes kabala közül egyet és a kedvenc színeiben elkészítem neki!

Ha most nem nyersz, akkor se keseredj el, mert megmutatom, hogy tudsz csinálni saját csomózottlábú kabalát!

A tervet felnagyítottam a kívánt méretre, kinyomtattam és pausz papíron keresztül átrajzoltam, ügyelve arra, hogy mindenhol körben plusz egy centiméterrel (a varrásszélességgel) rendelkezzen minden kiszabásra kerülő alkatrész. Miután ezzel is elkészültem, kivágtam a pauszból az alkatrészeket. 1 fejet, 1 bal fület, 1 jobb fület, 1 bal szemet, 1 jobb szemet, 1 bal kezet, 1 jobb kezet, 1 törzset és 1 lábat (ez szimmetrikus, így nem pazaroltam a papírt még egy pontosan ugyanolyan alkatrészre). Kiszabtam egy fenék részt is, hogy a kabala leültethető legyen majd, de később úgy alakult, hogy ez az alkatrész kimaradt, hiszen a kabala többnyire úgyis lógni fog.

Az összes alkatrész egyben. Vigyázat, figyeljünk arra, hogy a párosan kiszabásra kerülő alkatrészeknél az anyagokat színükkel fordítsuk össze, így elkerülhetjük, hogy mindenből két bal legyen például!

Mikor a szabásmintával kész voltam, összegyűjtöttem a dekooder színeihez passzoló anyagmaradékokat itthon. A jobb oldali anyag egy rugalmas ragasztóbevonatos textília (vetex), amit méteráru boltokban lehet beszerezni. Apró rugalmas textil figuráknál, amik a későbbiekben nagy igénybevételnek lesznek kitéve, érdemes minden alkatrészt alapanyagból és vetexből is kiszabni, majd az összes színes alapanyagból kiszabott alkatrész hátuljára felragasztjuk a vetexet a ragadós felével az alapanyag felé fordítva. A vasalódeszkára érdemes lepedőt teríteni, hogy a vetexből kiolvadó ragasztó ne piszkolja össze a vasalódeszka huzatát. Az alapanyagra miután ráfektettük a vetexet, szintén érdemes egy újabb lepedőt teríteni felülre, így a vasalón talpa sem lesz ragasztós és a maximum hőfokon, gőzzel  megküldve, majd kiszárítva a beragasztás is hatékonyabb.

Sajnos annyira elmerültem a munkában, hogy a kiszabás és bevetexezés fázisát nem fotóztam le, de higgyétek el, hogy megtörtént. Kiszabtam és bevetexeztem 2 fejet, 2 bal fület, 2 jobb fület, 2 bal kezet, két jobb kezet, 4 lábat, 2 testet, 1 bal szemet és 1 jobb szemet (meg 1 fenék részt, amit később nem hasznosítottam).

Majd varrógépes boltban kapható speciális fehér jelölő ceruzával átrajzoltam a kabala szemének és szájának helyét. Ezt a ceruzát a vasaló gőzével vagy a ceruza végén található kis kefével viszonylag könnyedén el lehet tüntetni.

Kiszabtam a szemeket is, rajta a lyukakkal, melyeket a kis méretű, hegyes szabászollóval vágtam ki.

Aki bizonytalan kissé, használjon gombostűt a szemek rögzítéséhez, nehogy lemásszanak a kijelölt helyről. A felvarráshoz 1-es, 2-es öltésnagyságot javaslok, mert aprócska az alkatrész és sokat kell fordulni a gép alatt.

A szájat hímzőfonallal varrtam meg hímzőöltésekkel. A fülecskéket párosával összeillesztettem színoldalukkal egymás felé fordítva és az egy cm-es varrásszélességet tartva, szépen, apró öltésekkel kanyarodva összevarrtam őket. Ezután egy viszonylag nagy lyukú, de vékony tűbe hímzőfonalat fűztem, beleöltöttem 2x a varrásszélességbe a fülek legbelső zugánál és a tűt az anyagon, az ölések között áttolva húzni kezdtem a cérnát, így szép lassan átfordultak a fülecskék.

A füleket felvarrtam a jelölések közé. Érdemes hegyes ollóval picit becsíni az anyagot a jelöléseknél, így biztos, hogy minden a helyére kerül.

Miután felvarrtuk a két fülecskét, ne ijedjünk meg, hogy befelé állnak. Ha kifordítjuk majd a fejet, minden a helyére kerül.

Ezután ráfektettem a fej hátsó részét az elsőre és körbevarrtam a két alkatrészt 1 cm-es varrásszélességgel, apró öltésekkel. Ekkor még csak találomra hagytam egy lyukat ott, ahol a nyak hozzá fog csatlakozni. Amint a test is elkészül, már lehet milliméterre pontosan elkészíteni a nyílást a testnek.

Ezután érdemes 4-5 mm-esre visszavágni a varrásszélt és helyenként esetleg be is csipkedni, hogy minél szebben forduljon majd át a fej. Aki türelmes, az egyik fejrészt 4,  másikat 5 mm-esre vágja vissza, így nem egy helyen fognak átütni a varrásszélességek, finomabb lesz a végeredmény.

Próbaképpen kitömtem a fejet, csak hogy mulassak egy jót, de a testtel való összeállításig erre még nem lesz szükség.

Ezután következett a többi testrész összeállítása az előzőekben leírt módon. A lábakat is a füleknél leírt módon állítsuk össze, vágjuk vissza és fordítsuk ki.

Egy kifordított láb.

Két láb és egy fej. Csináltam egy lábasfejűt szegény kabalából, de csak a hecc kedvéért.

A két láb természetesen a törzsrész aljára kerül. Itt is tegyünk előtte jelölőcsípéseket a törzs alsó részére a lábaknak és oldalára a kezeknek.

Ez nem még két fül, hanem két kéz, kifordítás előtt, összevarrás és varrásszélesség visszavágás után.

Az egyik kezecske már i is van fordítva.

Ha mindkettőt kifordítottuk és rávarrtuk a törzsrészre, akkor gombostűzzük rá a másik törzsrészt is és varrjuk össze a kettőt, felül a nyakrészt szabadon hagyva az átfordításhoz.

Fordítsuk ki a kabalát.

Tömjük ki a testet és próbáljuk oda a fejecskét. Ha úgy érezzük, hogy klassz lesz a végeredmény, akkor most már ne adjuk fel, mert percek kérdése és kész lesz a kabala.

Összevarrtam a nyakrészt, miután a testet kitömtem poliészter vattával.

Miután lemértem a nyakrész pontos méretét, a fejen nagyobb nyílást hagytam, de a nyílás széleit alaposan elerősítettem oda-vissza varrásokkal. Ez egyébként minden egyes varrás elejére és végére értendő. Legalább egy oda-vissza varrás szükséges ahhoz, hogy később ne bomoljanak ki a varrásaink. A fejen a nyakrész mellett még egy kb. 4 cm-es plusz nyílásra is szükség volt, hiszen ezen keresztül fogjuk átfordítani a testet, amit most kénytelenek leszünk begyömöszölni a kabala fejrészébe.

A kabalát sikeresen átforgattam a fején keresztül. Ezután visszatömtem a fejébe a vattát.

A nyílást anyaghoz passzoló cérnával, apró kézi öltésekkel, dupla szállal bevarrtam, a varrás végén jól elerősítettem.
És ezzel tulajdonképpen el is készült a kabala. Itt-ott rá lehet nyomni egy pici gőzt, de nem szabad nagyon kilapítani a varrásokat, jobban mutatnak a szépen gömbölyödő szélek.

Miután elkészült a kabala, megcsomóztam a lábát és megnéztem, hogyan mutatna, mint kerti dísz. Sajnos  kabala a versenyt nem nyerte meg, de mint említettem, remekül hasznosítottuk itthon, a házban, mivel nem időjárásálló, így nem maradhatott kerti dísz.

És most jön a játék rész!

Aki kommentel ide vagy a facebookra, jól megtippeli, hogy most mi a funkciója "csomózottlábúnak" és a hna design lájkolói között kiszúrom a nevét, annak varrok egy saját kabalát az ő kedvenc színeiben. Persze csak ha szeretné! :-)

Aki megosztja a bejegyzést, dupla esélyekkel indul, 2x teszem a nevét a kalapba!

Szolgálati közlemény:
a nyereményjáték nyertese Kelemen Nóra, aki a tegnap elkészült kabalával lett gazdagabb. Köszönjük a játékot Nóra és sok örömöt kívánunk a kis személyre szabott csomózottlábúhoz! :-)

"/>
süti beállítások módosítása